Vi gör det så lätt för oss


Vi, alltså vi som i vi människor inte vi som i jag och några till, har verkligen lyckats göra det så lätt för oss som möjligt att hålla koll på varandra, detta utan att ens behöva någon som helst direktkontakt med varandra.
Nu tänker jag ju då framför allt på facebook då det känns som en omdebatterad sak i vissa sammanhang.
Förstå mig rätt, jag har facebook och har väl ingen plan på att lägga ner min användare där men jag tror att det kan finnas en fara i hela grejen.
Inte så att det är direkt livshotande men vi får samtidigt som vi på ett sätt kommer in närmare varandra, i och med att man anger en viss mängd information om sig själv och man kan ta del av varandras konversationer, en större distans till varandra rent personligen. Jag kan veta en massa saker som händer i andra människors liv utan att ens behova prata med dem. När man sen pratar kan det bli lite konstigt att ta upp det som man läst om personen och då pratar man inte om det alls, om inte den andra tar upp det först då vill säga. Även fast det säkert kan vara något som man väldigt gärna vill prata om för det kanske kan vara viktigt på något sätt.
Det finns ju klart de som inte tycker att det är något konstigt att ta upp sånna saker, men för dem som tycker det känns konstigt så kan relationerna på ett sätt tunnas ut för man pratar inte längre om lika mycket som man gjorde förrut. Även fast facebook ger många tillfällen till att ta upp gamla kontakter, med folk man inte pratat med på ett tag så kan det också tära på relationer då man kanske inte tycker sig behöva ringa för man vet allt ändå.. Vilket kan göra att det så småningom rinner ut i sanden för man tar inte den tiden för varandra längre för att hålla en relation vid liv. Man blir så van vid internet kontakten och det naturliga mötet blir inte längre så naturligt. Det är lättare att missförstå saker på internet, och missförstånd kan lätt leda till missämja som i sin tur inte tas upp, eller tas upp och det uppstår fler missförstånd då man tappat den naturliga kontakten och man slutar till slut helt enkelt prata med varan på internet och då så klart överhuvudtaget då internet ofta är den sista etappen man har kontakt via innan den försvinner.

Nu låter jag super neggo i hela det här inlägget och det är ju inte riktigt meningen. Jag är lite hycklare och gillar facebook och internet över lag ändå, det jag vill säga är väl att man måste komma ihåg att den orala konversationen och möten är väldigt viktigt även om man vet "allt" om en annan person. Det är en slags närhet, medan över internet, som faktiskt är bra på det sättet att det kan hålla vissa relationer vid liv, blir det mer distansierat. Mer opersonligt. Man hör inte det där tonläget som har en viss betydelse, eller hör den där rösten som är så bekant och som säger att det är just den där personen. Den andres personlighet speglas inte alls lika bra via en skriven msn-konversation eller på "facebook-wallen". Man kan säga en sak på chatten och sen samma i verkligheten och det får plötsligt två olika betydelser. Rätt intressant när man tänker på det.

Så det jag egentligen vill säga är väl, till alla mina vänner glöm inte att ringa mig ;) I love it!
Och glöm inte ringa och möta era vänner även om ni inte skulle känna mig.
Jag måste också, verkligen, bli bättre på detta.

Ha det gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback