2007-03-27

Alltså, vad förväntar sig lärare att man ska svara när de frågar var man var på morgonen när man inte var på lektionen?
Senario: Sitter i matsalen och äter lunch, en lärare kommer fram till en och ställer frågan.
Lärare: Vart var du imorse? (Egentligen borde ju läraren då förstå att man försovit sig eller liknande, eftersom man inte sagt något annat innan.)
Eleven svarar (Som alltid när en lärare ställer den frågan och den enda möjliga förklaringen till att man inte var där) : Jo... Jag försov mig imorse.
Läraren ser lite fundersam ut (Som om de inte förväntat sig det svaret ^^) Fortsätter: Okej, men det var ju inte så bra. (Med en menande blick)
Vad ska man säga då.. Nej, jag vet.. eller nehe, är det sant.. eller jo, men det trodde ju jag att det var...
Vad förväntar de sig att man ska säga egentligen..? Komma med värsta berättelsen om hur man verkligen kämpade för att´ta sig till lektionen eller vad då? Eller att eleven ska säga nej, alltså, jag orkade inte komma på din lektion imorse det kändes så onödigt och som slöseri med tid. Och vill de att man ska be om ursäkt då? Liksom, ja, förlåt att jag inte var på din lektion imorse och förstörde för mig själv? Vill de att man ska skämmas och typ åka tillbaka i tiden och komma på lektionen.
Ja, hur lärare tänker är ett mysterium.. Men det är ju i och för sig bra att de visar att de bryr sig om att det ska gå bra för en. Det känns ju inte som att det pratar med en för att de tycker om att plåga en.. Eller...? =P

Var föresten och tog prover på blodcentralen i fredags. Ska se om jag får börja lämna blod. Det var lite kul faktiskt. Fyller i alla blanketter som måste fyllas i och så sätter man sig ner och väntar. Efter att Frida varit inne, kommit ut och försöker övertyga mig och America (Lite sig själv också kanske^^) att det inte var så farligt. Det kändes inte så mycket och så mycket annat man brukar säga.. Sen ropade det upp: Anna Nilsson. Jag ser mig omkring och konstaterar att det måste vara mig de menar. (Anna är ett av min andra namn, heter ju Anna, Sandra, Rebecca) När jag väl kommit in, satt mig, hon snackat en massa om hur det skulle gå till och frågat om jag verkligen var säker på det här och letat efter blodådror så tog hon fram nålen och tre rör. Hon stoppade in nålen och det kändes ju men det gjorde ju inte så ont (Vilket man föreställt sig att det skulle göra) Första röret gick jätte bra att fylla, sen undrar jag om hon höll på att tappa bort blodådern eller nåt för när vi började med andra röret var det som om blodet tagit slut. Typ halva eller 2/3 av röret blev fyllt. Hon sa att hon trodde det skulle räcka sedan tog hon sista röret och då tog det slut ^^ Efter att försökt ett tag att få ut lite blod konstaterade hon att vi skulle testa andra armen. Så hon letade fram en åder där också och satte i nålen, fram med ett nytt rör och väntar med spänning för att se om det kom något. Hon måste ha missat ådern eller nåt för det kom inget blod. Hon sa då: Ja, du var ju lite svårstucken, du kanske inte ska bli blodgivare. Trots att hon några minuter tidigare sagt att ja, men allt ser jätte bra ut med blodtryck och allt sånt där. Men sedan sa hon att hon skulle låta den andra kvinnan testa sticka för hon var lite mer erfaren så hon sa till den andra som var där och hon kom några minuter senare. Pratade lite om hur allt skulle går till sen med proverna och allt och sen drog hon av plåstren, no mercy, det sved rejält och min hud blev alldeles röd. Sen kollade hon efter några ådror hon hittade först ingen och sa att jag kanske skulle komma tillbaka en annan dagför att hon ville inte sticka där vi redan stuckit en gång. Men sen hittade hon en och frågade hon om hon skulle testa där. Jag tänkte att whatever, så jobbigt är det inte.. Det gör ju inte så ont (det är värre att gå till tandläkaren liksom) Så visst testa på sa jag. Hon stack in nålen fram med röret och när röret var på plats kom det hur mycket blod som helst ^^ Inga problem liksom. Så tjugo minuter efter att jag gått in i rummet kom jag ut igen ^^ Sedan gick America in och typ 5-10minuter senare var hon ute ^^
Sen på kvällen var jag på grekiska kolgrillen och åt med America, Frida och Fridas familj. Det var kul. Sen var vi hos Frida och flummade och pratade om "djupa" saker..
Kollade på våra märken efter provtagningen och konstaterade att mina märken såg värst ut. Hade ett stort blåmärke, på armen där jag fick ett stick... Syns mest på den armen nu också. Andra armen där jag fick två stick ser typ helt normal ut. Hm...

Jaja, det var spännande va ^^ Ska dra nu..
Ha det gott

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag brukar också få blåmärken. Fast bara små. Vad roligt att du typ hade slut på blod. Jag hade blivit skiträdd! =P

2007-03-28 @ 11:34:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback